Monday, July 27, 2009

:: Urtikaria ::

Urtikaria adalah sejenis reaksi alahan pada kulit yang terlampau...

Penyakit ini terjadi disebabkan oleh alahan terhadap makanan contohnya, susu, keju, telur, hasilan protein, gandum, bijirin,kacang pis, oren, ikan, ayam dan bahan tambah makanan (tartrazine) dan lain-lain. Ubat-ubatanPenggunaan ubat-ubatan seperti antibiotik (penisilin, sulfonamida), ubat anti-keradangan(asid asetilsalisilik, Indomethacine), Kodein, suntikan vaksin, sediaan hormon, pilperancang keluarga dan lain-lain. Keadaan persekitaran terdedah kepada debunga, habuk, tumbuhan, bahan kimia, kulat,cendawan, cuaca yang terlalu sejuk atau terlalu panas dan tekanan. Jangkitan Faringitis, jangkitan kulat, protozoa atau jangkitan bakteria yang kerap (seperti jangkitansaluran kencing), jangkitan virus (seperti Hepatitis), Malaria, Amebiasis, Helmintiasis(jangkitan cacing gelang), jangkitan parasit (askaris, Strongyloides, skistoma, Trichinella).Faktor emosi. Tekanan emosi mungkin secara langsung atau tidak langsung menyebabkan Urtikaria.

Tengok Gambarajah di bawah :

Hari pertama

Hari Kedua

Hari Ketiga

Lepas 2 minggu
Huhuhu tu lah padahnya kalo gataii digaru2!!Da tu nk buat mcm mane??da gatal kan....Allergy ape kejadah nya smpai 2 mggu x elok2 lagi aaaiiihhh..Da abes mkn ubt klinik..da kna inject..x elok2 gaks..Perlu ke nk berpantang??x leh mkn tu..x leh mkn ni..da tu nk mkn ape??mkn ati??ttp lapar gak..adesss..sedey lak tgk lengan sebegini..haiiissshhh..lengan sape la buwoook sgt neh...Bile nk ok??smpai bile x leh nk pkai short sleeve ni??haiyark~~Kulit menjadi tersangatlah kering dan menggelupas..kalo x nk berpantang...spare la ubat-ubatan yg byk..Sebab..lepas mkn mknan yg di pantang..anda akan mengalami kegatalan yg menjadi2!!sehingga lah anda tidak boleh tidoq kerana asyik tergaru sane,tergaru sini...huhuhuhu
Sekian~~

2 comments:

  1. PI JUMPA PAKAR!!!!~~~~~~~~~~~

    *aku marah nie*

    ReplyDelete
  2. nnt2 la aku p naaa...
    tggu la aku cuti weekday dulu..
    pakar takda weekend~~
    da p pon semalam aiiihh
    tp pakar takda
    wat to do...
    huhuhu
    aku akn pegi...
    wink..wink..

    ReplyDelete

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani

Bagi la comment ye..hehhe Maacceehhh :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

bg